ISÄNPÄIVÄN KIRJAMYYNTI

Tänä vuonna isänpäiväpakettiin kääritään kirjallisuutta. Kirjasyksyn uutuudet lunastavat vaativimmankin kirjanystävän odotukset. Kirjakauppaliiton Mitä Suomi lukee -listan kärjestä löytyy vahvaa kerrontaa ja tuttuja kirjailijanimiä. Lahjapaketeista löytynee sunnuntaina muun muassa Kjell Westön Rikinkeltainen taivas, Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajan Suomi sekä menestystrilleristi Dan Brownin Alku. Uusin Ilkka Remes on monessa perheessä jo isänpäiväperinne.

Isänpäiväkaupassa tietokirjallisuus on perinteisesti ollut suosittua. Suosio perustuu laajaan ja monipuoliseen valikoimaan, josta on helppo löytää jokaiselle sopiva yksilöllinen lahja. Tietokirjallisuuden Mitä Suomi lukee -listan kärkeä pitävät Aki Linnanahteen teos Jere sekä Esko Valtaojan Kohti ikuisuutta. Mukaan on noussut myös Sapiens-teoksellaan tunnetuksi tulleen Yuval Noah Hararin uutuus Homo Deus ja Jani Kaaron toimittama Ruoka-Kalevala, johon on koottu makumuistoja Suomesta. Suosikkilistojen ulkopuolelta löytyy kirjakaupoista laaja valikoima kiinnostavaa kirjallisuutta moneen makuun.

Kirjamyynti kirjakaupoissa on sujunut tänä vuonna positiivisissa merkeissä. Syyskuun lopussa kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli kaikkiaan 2,7 %. Kaunokirjojen myynti on kirjakaupoissa kasvanut huomattavat 11,8 %, lasten- ja nuortenkirjojen sekä tietokirjojen myynti on hieman viime vuotta jäljessä.

Isänpäivä käynnistää kirjakaupan loppuvuoden myyntisesongin. Kirja on edelleen isänpäivän suosikkilahja, ja isänpäivän merkitys kirjamyynnissä on äitienpäivämyyntiä tärkeämpi. Aika isänpäivästä jouluun on kirjamyynnin huippusesonki. Noin 40 % kirjakauppojen kautta myytävästä kaunokirjallisuudesta myydään isänpäivästä jouluun ulottuvalla jaksolla.

Mitä Suomi lukee -lokakuu

Lisätietoa: