Lasten- ja nuortenkirjojen myynti jatkaa kasvuaan

Suurimmissa kirjakaupoissa ja kirjakauppaketjuissa lasten- ja nuortenkirjojen myynti kasvoi viime vuonna jopa 8 % edellisvuodesta. Kasvua selittää yksi yksittäinen teos: Harry Potter ja kirottu lapsi. Teos oli viime vuoden paitsi myydyin lasten- ja nuortenkirja, myös myydyin nimike kaikista viime vuonna ilmestyneistä kirjoista lähes 100.000 kappaletta hipovalla myynnillä.

Viime vuoden toiseksi myydyin teos kirjakaupoissa oli kotimaisten kaunokirjojen ykkönen eli Ilkka Remeksen Kiirastuli 55.600 kappaleen myynnillä. Kotimaisen kaunokirjallisuuden kärjessä jatkavat muutenkin tutut nimet: Tuomas Kyrö, Miika Nousiainen ja Jari Tervo. Viime vuoden Finlandia-voittaja Jukka Viikilän Akvarelleja Engelin kaupungista löytyy kotimaisen kaunokirjallisuuden myyntilistan sijalta viisi.

Vaikka kaunokirjallisuuden kärkikirjojen myynti on laskenut rajusti huippuvuosista, säilyi kaunokirjojen kokonaismyynti positiivisena ja osoitti 1 % kasvua edellisvuodesta. Tästä voi päätellä, että myynti on vuoden aikana jakautunut useammalle kirjanimikkeelle pelkkien kärkikirjojen sijaan.

Vuoden kolmanneksi myydyin teos oli tietokirja: Konmari – siivouksen elämänmullistava taika. Kirjan myyntimäärä oli 53.000 kappaletta, mikä lähentelee Remeksen Kiirastulen myyntimäärää. Muuten tietokirjamyynti sujui vuonna 2016 alavireisesti ja jäi -6 % edellisvuoden myynnistä. Osittain miinusta selittää vuoden 2015 värityskirjabuumi, joka hiipui vuoden 2016 alussa.

Kokonaisuutena kirjamyynti kirjakaupoissa laski -3 % edellisvuodesta.

Kattavat Bestseller-listat vuodelta 2016 löytyvät http://kustantajat.fi/pages/k36/

johtaja Sakari Laiho, Suomen kustannusyhdistys

sakari.laiho@kustantajat.fi, puh. 040 579 8868