LEHDISTÖTIEDOTE, 20.5.2011

VUODEN 2011 LIBRISTI ON RIITTA KÄRKINEN

Riitta Kärkinen Suomalaisen Kirjakaupan Heinolan myymälästä on valittu vuoden libristiksi. Palkinnon myöntävät Libro ry, Kirjavälitys Oy ja Kirjakauppasäätiö. Libristi-nimike edellyttää kirjakauppa-alan ammattitutkinnon suorittamista.

Vuoden libristiä valitessaan raati kiinnitti huomiota ehdokkaiden koulutukseen ja ammattitaitoon kirja-alalla, aktiivisuuteen omassa työssään ja Libro ry:n toiminnassa sekä esimerkilliseen kirjantuntemukseen.

Vakioasiakkaat luottavat Riitan asiantuntemukseen

Riitta Kärkinen on työskennellyt Suomalaisen Kirjakaupan Heinolan myymälässä vuodesta 1991 lähtien - ensin osastovastaavana ja nykyisin myymälävastaavana. Sitä ennen hän työskenteli Lahden Sokoksen kirjaosastolla.

Riitta on toiminut kirja-alalla vuodesta 1983. Hän on Libro ry:n jäsen ja hän on ollut aktiivisesti mukana Etelä-Hämeen paikallisosaston toiminnassa. Vuoden libristi valitaan libristin tutkinnon suorittaneiden ehdokkaiden joukosta. Riitta on suorittanut libristin tutkinnon vuonna 2008. Vuoden libristiksi häntä ovat ehdottaneet useat eri suosittelijat.

Riitan esimies, Harri Nurminen, arvostaa häntä pitkän linjan kirja-alan ammattilaisena. Riitta onkin voittanut WOT-ammattitietokilpailun useasti ja sijoittunut lähes aina kilpailun kärkipäähän. Myös monet vakioasiakkaat ovat tottuneet luottamaan Riitan asiantuntemukseen.

Kirjallisuutta, kissan hoitoa ja matkustelua

Kirjallisuus kuuluu luonnollisesti Riitan tärkeimpiin harrastuksiin. Riitta on myös kissaihminen: jo pelkästään kissa-sanan lausuminen saa hänet syttymään. Kissa on tärkeä henkilö Riitan perheessä, kuten myös avopuoliso Seppo. Sepon kanssa tie vie usein eri puolille Eurooppaa speedway-kisoja seuraamaan. Useita WOT-palkintomatkoja voittaneelle Riitalle matkustelu onkin kolmas mieluinen harrastus.

Vuoden 2011 libristi Riitta Kärkinen palkittiin kunniakirjalla, Libristin Kirjapöllö-patsaalla sekä 1500 euron stipendillä. Palkinto jaettiin Libristipäivillä perjantaina 20.5.2011 Ravintola Uudessa Apteekissa kulttuuripääkaupungissa Turussa klo 16.30.

Lisätietoja antaa:

Kaisu-Maria Toiskallio
Libro ry:n hallituksen varapuheenjohtaja
puh. 050 406 36 26

Kirjakauppaliitto ry Urho Kekkosen katu 8 C 34b 00100 Helsinki 040 6899 112 toimisto@kirjakauppaliitto.fi www.kirjakauppaliitto.fi