VUODEN 2010 LIBRISTI ON RIITTA RÄISÄNEN

"Hän tekee kirjakauppatyötä sydämellään", kertovat kollegat ja asiakkaat

Riitta Räisänen Oulun Akateemisesta kirjakaupasta on valittu vuoden libristiksi. Palkinnon myöntävät Libro ry, Kirjavälitys Oy ja Kirjakauppasäätiö. Libristi-nimike edellyttää kirjakauppa-alan ammattitutkinnon suorittamista.

Vuoden libristiä valitessaan raati kiinnitti huomiota ehdokkaiden koulutukseen ja ammattitaitoon kirja-alalla, aktiivisuuteen omassa työssään ja Libro ry:n toiminnassa sekä esimerkilliseen kirjantuntemukseen.

Riitta Räisänen tuli kirja-alalle vuonna 1972. Hän on ollut Libro ry:n jäsen vuodesta 1978 ja vuonna 1979 hän suoritti libristin tutkinnon.  Pitkän uransa aikana Riitta on työskennellyt Karjasillan Kirjakaupassa, Kirjola Oy:ssa, Pohjalaisessa Kirjakaupassa sekä Suomalaisessa Kirjakaupassa. Tätä nykyä hän on Oulun Akateemisen Kirjakaupan palveluksessa vastuualueinaan matkailu, keittokirjat ja harrasteet. Riitta on ollut Libro ry:n Pohjois-Suomen paikallisosaston johtokunnan jäsen jo useiden vuosien ajan.

Riitta on iloinen, positiivinen, huumorintajuinen ja lämmin työkaveri. Hän luo hyvää yhteishenkeä työyhteisössä auttaen, ohjaten ja opastaen kärsivällisesti ja rauhallisesti. Asiakkaatkin tietävät ja tuntevat hänen tekevän työtään sydämellään. Riitan kiinnostuksen kohteita ovat lukeminen, puutarhanhoito, ruoanlaitto, kauniit esineet ja matkailu, erityisesti Berliiniin. Perhe on Riitalle tärkeä.

Vuoden libristi Riitta Räisänen palkittiin kunniakirjalla, Libristin Kirjapöllö-patsaalla sekä 1500 euron stipendillä. Palkinto jaettiin Kirjan ja ruusun päivänä 4.5.2010 Helsingissä.

Lisätietoja:
Leila Kettunen
Libro ry:n puheenjohtaja

Katriina Jaakkola
Kirjakauppasäätiö, asiamies
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Kirjakauppaliitto ry Urho Kekkosen katu 8 C 34b 00100 Helsinki 040 6899 112 toimisto@kirjakauppaliitto.fi www.kirjakauppaliitto.fi