KIITOS KIRJASTA - tunnustuspalkinto

Kiitos kirjasta palkinnon ovat saaneet

KIITOS KIRJASTA -TUNNUSTUSPALKINNON SÄÄNNÖT

Mitali

Palkintomitalin on suunnitellut mitalitaiteilija Olof Eriksson vuonna 1966. Pronssisen, halkaisijaltaan 8 cm:n mitalin aiheena on lumikide. Mitalin kääntöpuolella on latinankielinen teksti: Bibliothecarii Bibliopolae Finlandiae Libro Lecto Nvmmvm Grata Mente Dono Dedervnt - Kirjan luettuaan Suomen kirjasto- ja kirjakauppaväki myönsi tämän mitalin kiitollisin mielin.

1.    Maamme kirjaväki, johon tässä lukeutuvat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry, jakaa Kiitos kirjasta -nimisen tunnustuspalkinnon.

2.    Palkinnolla kirja-alan ammattilaiset osoittavat kiitollisuuttaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna Suomessa ilmestynyt kaunokirjallinen tai kaunokirjallisia keinoja käyttävä teos on ollut erityisesti virikkeitä antava. Samaa kirjailijaa ei ilman erityisiä perusteita palkita kahdesti.

3.    Palkinnon tarkoituksena on myös edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia sekä osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta.

4.    Saadakseen selville kirjakaupoissa ja kirjastoissa työskentelevien mielipiteet palkinnon jakavat yhdistykset järjestävät äänestyksen. Palkintolautakunta valitsee voittajan eniten ääniä saaneiden kirjojen joukosta.

5.    Palkintolautakuntaan kukin yhdistys valitsee vuodeksi 1-2 edustajaa. Yhdistykset kutsuvat palkintolautakunnan koolle vuorovuosina seuraavassa järjestyksessä: Suomen kirjastoseura ry, Libro ry ja Kirjakauppaliitto ry. Lautakunnan puheenjohtajana toimii järjestelyvuorossa olevan yhdistyksen edustaja.

6.    Palkinto, joka on mitali kunniakirjoineen, luovutetaan voittajalle yhdistysten sopivaksi katsomana ajankohtana. Vuorossa oleva yhdistys huolehtii järjestelyistä ja järjestelykuluista.

Kirjakauppaliitto ry Urho Kekkosen katu 8 C 34b 00100 Helsinki 040 6899 112 toimisto@kirjakauppaliitto.fi www.kirjakauppaliitto.fi