KIITOS KIRJASTA - tunnustuspalkinto

EHDOTUS VUODEN 2015 KIITOS KIRJASTA –MITALIN SAAJAKSI

Maamme kirjaväki, johon tässä lukeutuvat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen Kirjastoseura ry, jakaa Kiitos kirjasta -nimisen tunnustuspalkinnon.

Palkinnolla kirja-alan ammattilaiset osoittavat kiitollisuuttaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna Suomessa ilmestynyt kaunokirjallinen tai kaunokirjallisia keinoja käyttävä teos on ollut erityisesti virikkeitä antava. Samaa kirjailijaa ei ilman erityisiä perusteita palkita kahdesti.

Palkinnon tarkoituksena on osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työnsä puitteissa esittelevät kirjallisuutta. Äänestämään oikeutettuja ovat kaikki kirjakaupoissa ja kirjastoissa työskentelevät henkilöt. Äänestäjien kesken arvotaan kymmenen kappaletta voittanutta teosta.

Viisi viimeksi palkittuja ovat Pauliina Rauhala, Aki Ollikainen, Katja Kettu, Tuomas Kyrö ja Kristina Carlson.

Listaus palkituista löytyy osoitteesta http://www.kirjakauppaliitto.fi/?doc=34. Palkinnon jakamisesta huolehtii yhdistysten edustajista koottu palkintolautakunta.

Palauta äänestyskuponki 31.3.2015 mennessä os. Kirjakauppaliitto ry / Kiitos kirjasta, Urho Kekkosen katu 8 C 34 b, 00100 Helsinki tai

Äänestyslomake löytyy täältä

Palauta äänestyskuponki 31.3.2015 mennessä os. Kirjakauppaliitto ry / Kiitos kirjasta, Urho Kekkosen katu 8 C 34 b, 00100 Helsinki taitaini.kukkonen@kirjakauppaliitto.fi.

Libron omenapuu

Pikku-Kirjailijan synttäreitä vietettiin 6.7.2014!

Vyötärön mitta 21cm, ravintopuikkoja annettiin runsaasti.

LEHDISTÖTIEDOTE 22.5.2014

OSSI VALPIO ON VUODEN LIBRISTI 2014

Ossi Valpio Suomalaisesta Kirjakaupasta on valittu vuoden 2014 libristiksi. Palkinnon myöntävät Libro ry, Kirjavälitys Oy ja Kirjakauppasäätiö. Libristi-nimike edellyttää kirjakauppa-alan ammattitutkinnon suorittamista.

Vuoden libristiä valitessaan raati kiinnitti huomiota ehdokkaiden koulutukseen ja ammattitaitoon kirja-alalla, aktiivisuuteen omassa työssään ja Libro ry:n toiminnassa sekä esimerkilliseen kirjantuntemukseen.

Libristien luottohenkilö

Libristi Ossi Valpio aloitti uransa kirja-alalla neljäkymmentä (40) vuotta sitten Suomalaisessa Kirjakaupassa ja suurin osa urasta on kulunut osto-osaston palveluksessa. Tällä hetkellä Ossi Valpio vastaa tuotepäällikkönä Suomalaisen Kirjakaupan myymälöiden täydennystilauksista (TÄTI). "Hän tekee varastonhallintaan ja hinnoitteluun liittyviä analyysejä ja huolehtii siitä, että kirjat ja muut kirjakaupan tavarat ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa", toteaa Ossin esinainen Reetta-Liisa Pikkola ja jatkaa, "meillä on tapana sanoa leikkisästi, että TÄTI-tilauksistamme vastaakin SETÄ." Ossi Valpiolla on työssään hyvät suhteet myymälähenkilökuntaan ja hänestä onkin tullut myymälöissä toimivien libristien luottohenkilö Suomalaisessa Kirjakaupassa.

Ossi Valpiolla on pitkä kokemus ja hänellä on laaja kontaktiverkosto kirja-alalla. Hän on osallistunut aktiivisesti ja sinnikkäästi alan kehittämiseen ja toiminut Libron lisäksi mm. Kirjakillassa. Ossi Valpio tuntee myös kirjallisuutta laajasti ja hän on useita kertoja ollut kirja-alalla arvostetun WOT-ammattitietokilpailun voittajien joukossa.

Ikä- ja uravuosia yhteensä 100 vuotta

Syksyllä 2014 Ossi Valpio täyttää 60 vuotta. Tänä vuonna voidaankin viettää Ossi Valpion 100-vuotisjuhlavuotta, kun lasketaan yhteen ikä- ja uravuodet.

Ossi Valpion perhettä voi kutsua kirjakauppa-perheeksi, sillä vaimo Leena ja tytär Jenni ovat molemmat myös tehneet uraa Suomalaisessa kirjakaupassa. Vapaa-ajallaan Ossi Valpio on erittäin innokas penkkiurheilija. Lomalla Ossi on yleensä suurten urheilukisojen aikaan ja silloin hän laatii tilastoja sekä harrastaa rahapelejä. Ja kun urheilulähetykset ovat loppuneet, kuuntelee Ossi mielellään tunnelmallista iskelmämusiikkia Radio Suomessa.

Vuoden 2014 libristi Ossi Valpio palkittiin kunniakirjalla, Libristin Kirjapöllö-patsaalla sekä 1500 euron stipendillä. Palkinto jaettiin kirja-alan Toimialapäivässä 22.5.2014 Espoon Hanasaaressa.

Lisätietoja:

Kirjakauppaliitto, Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja, 050 3717 177, katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Kirjavälitys, Sirpa Tilli, palvelupäällikkö, 050 514 8120, sirpa.tilli@kirjavalitys.fi

Kirjakauppaliitto ry Urho Kekkosen katu 8 C 34b 00100 Helsinki 040 6899 112 toimisto@kirjakauppaliitto.fi www.kirjakauppaliitto.fi