Libron omenapuu

Libron omenapuun syntymäpäiväjuhlia vietettiin auringon paisteessa  6.7.2013 kahden valtavan sadekuuron välissä. Syntymäpäiväsankari sai lahjaksi ravinnetikkuja. Laura Lehtinen mittasi 7-vuotiaan puun uudeksi ympärysmitaksi 18 cm.

Muut librolaiset seurasivat silmä tarkkana mittaustapahtumaa (kuva 2909).

LEHDISTÖTIEDOTE
saa julkaista 15.5.2013 kello 15

MARKETTA NURMI LAITILASTA ON VUODEN LIBRISTI 2013

Marketta Nurmi Laitilan Kirjakaupasta on valittu vuoden 2013 libristiksi. Palkinnon myöntävät Libro ry, Kirjavälitys Oy ja Kirjakauppasäätiö. Libristi-nimike edellyttää kirjakauppa-alan ammattitutkinnon suorittamista.

Vuoden libristiä valitessaan raati kiinnitti huomiota ehdokkaiden koulutukseen ja ammattitaitoon kirja-alalla, aktiivisuuteen omassa työssään ja Libro ry:n toiminnassa sekä esimerkilliseen kirjantuntemukseen.

Tulkka ja poikekka ostoksil!

Näin kehotetaan Laitilan kirjakaupassa, jossa libristi Marketta Nurmi on ollut  töissä 15-vuotiaasta saakka. Hän aloitti uransa harjoittelijana Laitilan Osuuskaupassa, eteni myyjäksi ja lopulta kirjakauppiaaksi ostettuaan Osuuskaupan kirjatoiminnot sekä perustettuaan Laitilan Kirjakauppa ky:n vuonna 1992. Kirjarakkaus jatkuu Nurmen perheessä seuraavassakin sukupolvessa, sillä Marketan Laitilan kirjakaupassa työskentelevä tytärkin on libristi.

Kirjailija ja yrittäjä Heli Laaksonen on kirjannut Laitilan kirjakaupan tarinan kirjakauppakirjaksi Elo ilman kirjaa on teeskentelyä: 90 vuotta kirjakauppaa Laitilassa. "Kirjakauppa tuo maailman Laitilaan ja se on kuin kaupungin sydän ja aivot", kuvailee Heli.

Lännen puskist, Laitilan mailt...

... innostui nykyään Rauman Lapissa asuva Heli Laaksonen suosittelemaan Laitilan kirjakauppiasta, Marketta Nurmea, vuoden libristiksi. Asiakkaan näkökulmasta katsottuna Marketalla on valtava kirja-alan tietämys ja asiakkaan ymmärrys. "Nii säkenöittevä, virkune ja ilone ihmine, semmone peippone", toteaa Heli Laaksonen Marketta Nurmesta ja kertoo luottavansa Marketan suosituksiin mm. valitessaan kirjalahjoja kummilapsilleen: Marketan suositukset kun ovat olleet täydellisen sopivia ja hän vieläpä muistaa aikaisemmatkin suosituksensa.

Mukaval taval omapäine, itsenäine kirjakauppias

Kirjailijalle paikallinen ja osaava libristi on mieluisa ja arvokas yhteistyökumppani. Marketalla on mielikuvituksellinen ote kirjakaupan pitämiseen: hän on avoin uusille ideoille ja Laitilan kirjakaupassa on hänen toimestaan järjestetty monenlaisia tapahtumia hyvässä yhteistyössä kirjailijoiden kanssa.  Yrittäjänä Marketta on äärimmäisen luotettava - mitä sovitaan, se pitää. Hän on sitkeästi ja oikealla ymmärryksellä luotsannut Laitilan kirjakauppaa läpi taantumavuosien ja nousukausien.

Vuoden 2013 libristi Marketta Nurmi palkittiin kunniakirjalla, Libristin Kirjapöllö-patsaalla sekä 1500 euron stipendillä. Palkinto jaettiin kirja-alan Toimialapäivässä 15.5.2013 Lahdessa.

Lisätietoja:

Kirjakauppaliitto, Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja, 050 3717 177, katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Kirjavälitys, Sirpa Tilli, palvelupäällikkö, 050 514 8120, sirpa.tilli@kirjavalitys.fi

Heli Laaksosen video (Vuoden Libristi 2013) ladattavissa osoitteessa  http://youtu.be/3TIcokOkbXg

Kiitos kirjasta -äänestyksen arvonta

Seuraavat 10 olivat onnekkaita arvonnassa ja saavat Aki Ollikaisen singneeraaman Nälkävuosi-kirjan.
Palkintokirjat toimitetaan toukokuun aikana.

Katariina Ervasti, Vantaa
Satu Holma, Ikaalinen
Erja Kallioinen, Kokkola
Outi Kitti, Helsinki
Tellervo Kähönen, Perttula
Katja Mäkitalo, Siilinjärvi
Nina Pikkukangas, Kokkola
Sirpa Rytkönen, Kiuruvesi
Helena Suomela, Kuopio
Eila Ylioja, Nousiainen

Kiitos kirjasta Aki Ollikainen

Kiitos kirjasta -mitali myönnettiin vuonna 2013 Aki Ollikaiselle teoksesta Nälkävuosi.

Palkinnon tarkoituksena on edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia ja osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta.

Palkintolautakunnan perustelut:

"Aki Ollikaisen Nälkävuosi on vaikuttava suuri tarina pienissä kansissa. Synkän aiheen kieli on erityisen kaunista ja vakuuttavaa. Nälkävuosi on omaääninen ja kaunokirjallisilta ansioiltaan vaikuttava esikoisromaani. Teos jää elämään mielen syövereihin, kuten hyvän kirjan tuleekin tehdä. Teos on saanut osakseen niin kriitikoiden kuin lukijoidenkin suosion."

Palkinto jaettiin tiistaina 23.4.2013 Akateemisessa Kirjakaupassa, jossa juhlitaan Kirjan ja Ruusun päivää.

Kiitos kirjasta -palkinnon perustajat ja jakajat ovat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry. Ensimmäinen Kiitos kirjasta -palkinto jaettiin vuonna 1948. Palkinto on tunnustuspalkinto, joka käsittää mitalin ja kunniakirjan. Se luovutetaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallisuuteen kuuluva teos on ollut erityisen virikkeitä antava.

Lisätietoja:

Katriina Jaakkola, Kirjakauppaliitto ry, p. 050 3717 177 / Katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Libron omenapuu

Omenapuun synttäreitä vietettiin 6.7.2012 aurinkoisissa tunnelmissa. Kuva löytyy täältä.

VUODEN 2012 LIBRISTI ON KEIJO RINNE

Keijo Rinne Akateemisen Kirjakaupan Helsingin myymälästä on valittu vuoden libristiksi. Palkinnon myöntävät Libro ry, Kirjavälitys Oy ja Kirjakauppasäätiö. Libristi-nimike edellyttää kirjakauppa-alan ammattitutkinnon suorittamista.

Lehdistötiedote löytyy täältä.

Kiitos kirjasta -mitali myönnetään vuonna 2012 Katja Ketun teoksesta Kätilö.

Palkintolautakunnan perustelut:

"Katja Ketun Kätilö on voimakas ja hieno lukukokemus, joka on saanut osakseen niin kriitikoiden kuin lukijoidenkin suosion. Kätilössä väkeviä aiheita kuvataan väkevällä kielellä. Tämä monikerroksinen teos on kielellisesti rohkea ja ainutlaatuinen. Vaietusta historiasta ammentava Kätilö kertoo tarinansa tavalla, joka jättää jälkensä lukijaan. Kätilö on samaan aikaan maaginen ja groteski, kaunis ja ruma, lähellä kuolemaa ja niin täynnä elämää, että lukija hengästyy. Sanalla sanoen: upea."

Lehdistötiedote löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Kirja-ala lahjoitti runopenkkejä Kirjailijanpuistoon

Kirja-alan yritykset ja järjestöt lahjoittivat helsinkiläisille 12 puistonpenkkiä, jotka vihittiin käyttöön Töölön Kirjailijanpuistossa tiistaina 24.8.2010. Sateisesta säästä huolimatta penkkejä koeistumaan oli saapunut runsaasti kirja-alan väkeä. Mukana kirja-alan yhteisessä hankkeessa on niin kirjailijajärjestöjä, kustantajia kuin kirjakauppojakin.

Helsingin kaupungin rakennusvirasto sijoitti Töölön Kirjailijanpuistoon kirja-alan lahjoittamia penkkejä. Penkit ovat historiallisia puupenkkejä, ns. Kaivopuisto-mallia ja ne on tehty Staran puusepänverstaalla. Kirjailijanpuisto on vanha töölöläispuisto ja suosittu virkistyskeidas asukkaiden keskuudessa.

Kuvat löytyvät http://www.kirjakauppaliitto.fi/?page_id=44

Uudenmaan paikalliosasto Facebookissa

Libron Uudenmaan paikallisosasto on Facebook:issa. Liity mukaan!!  Siellä voit mm. katsella valokuvia tapahtumista. Lisätietoja Laura Hovattala (laura.hovattala@suomi24.fi tai puhelin 050-5840287)

Kirjakauppaliitto ry Urho Kekkosen katu 8 C 34b 00100 Helsinki 040 6899 112 toimisto@kirjakauppaliitto.fi www.kirjakauppaliitto.fi