Kirjakauppaliiton historia

Kirja- ja Paperikauppojen Liiton edeltäjä Lajittelukirjakauppiasyhdistys perustettiin 28.3.1903. Perustamiseen olivat johtaneet jo 1890-luvulla syntyneet kirjakauppiaiden ja kustantajien järjestämät yleiskokoukset.

Maaseudulla toimivien kirjakauppojen toiminnan katsottiin poikkeavan niin paljon kaupungeissa toimivista kaupoista, että 1923 perustettiin Maaseutukirjakauppiaat-niminen yhdistys, joka vasta vuonna 1958 sulautui kaupungeissa toimivan yhdistyksen kanssa Kirjakauppiasliitoksi.

Paperikauppiaat perustivat vuonna 1931 Paperikauppiasliiton, joka toimi varsin voimallisesti. Se julkaisi esim. Jatkuvasti Paperikauppiaslehteä. Kirjakauppiasliitto ja Paperikauppiasliitto yhtyivät vuonna 1969 Kirja- ja Paperikauppojen Liitoksi, mikä johtui kaupan alalla tapahtuneesta kehityksestä. Liiton nimi muutettiin syksylllä 1998 Kirjakauppaliitoksi.

Liitto täytti 110 vuotta vuonna 2013.