Elokuun libristi

Libristitutkinnon juhlavuoden kunniaksi julkaisemme kuukausittain juttusarjan libristitutkinnon suorittaneista menestyvistä kirjakauppiaista.

Elokuun libristi Satu Holma

(valokuva: Karoliina Laikio)

1. Kerro hieman itsestäsi.

Olen 46-vuotias kirjakauppias ja asun rivitalossa Kyrösjärven rannalla. Olen toiminut 24 vuotta yrittäjänä. Olen myös Nuorkauppakamarin senaattori ja aktiivinen toimija yrittäjäjärjestössä (mm. Ikaalisten yrittäjien monivuotinen pj, Pirkanmaan Yrittäjien hallituksen ja työvaliokunnan jäsen). Pidän nopeista autoista, rock-musiikista, tanssimisesta, matkustelusta ja valokuvauksesta.

2. Työhistoriasi?

Olen työskennellyt kirjakaupassa vuodesta 1987 lähtien ja vuodesta 1989 kirjakauppiaana. Sitä ennen tein ylioppilastutkinnon ja olin talouskoulussa, ja olen työskennellyt myös päiväkodin keittäjän sijaisena, kahvilamyyjänä, tehnyt opettajan sijaisuuksia, sekä olin oppisopimuksella kahvilassa myyjänä.

3. Kauppasi historia?

Yritys on perustettu 1.11.1989 ja sen toiminimenä oli Parkanon Kirja ja Kemikalio Ky. 1.10.1990 sivutoimipisteeksi ostettiin Ikaalisten Kirjakauppa Erkki Pärssinen Ky:n konkurssipesä, aputoiminimenä oli Ikaalisten Kirja ja Paperi. Ostin Parkanon kaupan 1989 ja Ikaalisten kirjakaupan 1990. 1997 myin Parkanon osuuden liikkeestä, ja nykyisin kirjakauppani toimii Ikaalisissa torin laidalla.

4. Muistosi libristikoulutuksesta?

Aloitin kurssin alkutalvesta 1989 ollessani Ikaalisten Kirjakaupassa Erkki Pärssisellä töissä myymäläapulaisena ja valmistuin kurssilta nro 16 marraskuussa 1989 oltuani kuukauden kirjakauppiaana.

Se oli rankka vuosi viikkotehtävineen, mutta kannatti! Koulutuspaketti oli hyvin suunniteltu libristin osaamistarpeita vastaavaksi.

Paras muistoni libristikurssilta liittyy kurssikaveriini puuhakkaaseen ja vauhdikkaaseen Puhakan Tarjaan, joka työskenteli tuolloin Rovaniemen Sokoksen kirjaosastolla. Ystävyytemme on kantanut kaikki nämä vuodet, monet mukavat hetket olemme kokeneet yhdessä, vaikka tätä välimatkaa on 700 km! Tutustuin kurssiaikoina myös Sannholmin Seijaan ja Kukkosen Tainiin Kirjakauppaliitosta, joihin myös pidän yhteyttä.

5. Mikä työssäsi on parasta?

Parasta on asiakaspalvelu ja vapaus tehdä töitä ihan niin paljon kuin haluaa ja enemmänkin!

Hienoa on myös vuosien varrella kehittynyt ammattitaito, sekä se, että tunnen asiakkaani ja heidän tarpeensa.

6. Mitkä ovat tärkeimmät taidot työssäsi?

Tärkeää on tietenkin myös asiakaspalvelun osaaminen mahdollisimman hyvin.

Somistaminen. Haluisin myös oppia sietämään stressiä ja olla murehtimatta pikkuasioista.

8. Kuinka käytät vapaa-aikasi?

Käytän sen yhdistystoimintaan, ystäviin, retkeilyyn ja matkusteluun.

9. Lempikirjasi/kirjallisuuden tyylilajisi?

Kotimaiset dekkarit, sekä muusikoiden/yhtyeiden muistelmat.