LEHDISTÖTIEDOTE
saa julkaista 15.5.2013 kello 15

MARKETTA NURMI LAITILASTA ON VUODEN LIBRISTI 2013

Marketta Nurmi Laitilan Kirjakaupasta on valittu vuoden 2013 libristiksi. Palkinnon myöntävät Libro ry, Kirjavälitys Oy ja Kirjakauppasäätiö. Libristi-nimike edellyttää kirjakauppa-alan ammattitutkinnon suorittamista.

Vuoden libristiä valitessaan raati kiinnitti huomiota ehdokkaiden koulutukseen ja ammattitaitoon kirja-alalla, aktiivisuuteen omassa työssään ja Libro ry:n toiminnassa sekä esimerkilliseen kirjantuntemukseen.

Tulkka ja poikekka ostoksil!

Näin kehotetaan Laitilan kirjakaupassa, jossa libristi Marketta Nurmi on ollut  töissä 15-vuotiaasta saakka. Hän aloitti uransa harjoittelijana Laitilan Osuuskaupassa, eteni myyjäksi ja lopulta kirjakauppiaaksi ostettuaan Osuuskaupan kirjatoiminnot sekä perustettuaan Laitilan Kirjakauppa ky:n vuonna 1992. Kirjarakkaus jatkuu Nurmen perheessä seuraavassakin sukupolvessa, sillä Marketan Laitilan kirjakaupassa työskentelevä tytärkin on libristi.

Kirjailija ja yrittäjä Heli Laaksonen on kirjannut Laitilan kirjakaupan tarinan kirjakauppakirjaksi Elo ilman kirjaa on teeskentelyä: 90 vuotta kirjakauppaa Laitilassa. "Kirjakauppa tuo maailman Laitilaan ja se on kuin kaupungin sydän ja aivot", kuvailee Heli.

Lännen puskist, Laitilan mailt...

... innostui nykyään Rauman Lapissa asuva Heli Laaksonen suosittelemaan Laitilan kirjakauppiasta, Marketta Nurmea, vuoden libristiksi. Asiakkaan näkökulmasta katsottuna Marketalla on valtava kirja-alan tietämys ja asiakkaan ymmärrys. "Nii säkenöittevä, virkune ja ilone ihmine, semmone peippone", toteaa Heli Laaksonen Marketta Nurmesta ja kertoo luottavansa Marketan suosituksiin mm. valitessaan kirjalahjoja kummilapsilleen: Marketan suositukset kun ovat olleet täydellisen sopivia ja hän vieläpä muistaa aikaisemmatkin suosituksensa.

Mukaval taval omapäine, itsenäine kirjakauppias

Kirjailijalle paikallinen ja osaava libristi on mieluisa ja arvokas yhteistyökumppani. Marketalla on mielikuvituksellinen ote kirjakaupan pitämiseen: hän on avoin uusille ideoille ja Laitilan kirjakaupassa on hänen toimestaan järjestetty monenlaisia tapahtumia hyvässä yhteistyössä kirjailijoiden kanssa.  Yrittäjänä Marketta on äärimmäisen luotettava - mitä sovitaan, se pitää. Hän on sitkeästi ja oikealla ymmärryksellä luotsannut Laitilan kirjakauppaa läpi taantumavuosien ja nousukausien.

Vuoden 2013 libristi Marketta Nurmi palkittiin kunniakirjalla, Libristin Kirjapöllö-patsaalla sekä 1500 euron stipendillä. Palkinto jaettiin kirja-alan Toimialapäivässä 15.5.2013 Lahdessa.

Lisätietoja:

Kirjakauppaliitto, Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja, 050 3717 177, katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Kirjavälitys, Sirpa Tilli, palvelupäällikkö, 050 514 8120, sirpa.tilli@kirjavalitys.fi

Heli Laaksosen video (Vuoden Libristi 2013) ladattavissa osoitteessa  http://youtu.be/3TIcokOkbXg

ISBN 9789529299324

Tekijä:        Laaksonen Heli

Nimeke:      Elo ilman kirjaa on teeskentelyä: 90 vuotta kirjakauppaa Laitilassa

Kustantaja:  Laitilan kirjakauppa

Painos:        2012