Maaliskuun libristi: Taina Auvinen

Vuoden libristi vuonna 1989

Kerro hieman itsestäsi.

Olen Taina Auvinen, kirjoista pitävä kirjallisuustieteiden maisteri, ja olen töissä Turun Kansallisessa Kirjakaupassa, josta eläköidyn muutaman kuukauden päästä.

Minkälainen on työhistoriasi?

Valmistuin Helsingin Yliopistosta kirjallisuustieteiden maisteriksi, jonka jälkeen työskentelin kirjastossa. Työskentelin siellä kunnes jäin äitiyslomalle. Äitiysloman loppuvaiheessa kuulin, että Turun Kansalliseen kirjakauppaan tarvittiin myyjää, joten otin sinne yhteyttä ja sain sovittua työhaastattelun kahden päivän päähän. Siitä lähtien olen ollut töissä Kansallisessa. Se oli vuosi 1981, joten olen ollut siellä nyt 32 vuotta.

Entäpä Kansallisen historia?

Turun Kansallinen Kirjakauppa on perustettu vuonna 1899 turkulaisten yliopistonopettajien toimesta. Opettajat halusivat kirjakaupan, joka myisi suomenkielistä kirjallisuutta. Kirjakaupallamme on nykyään kolme myymälää, ja se on perheomistuksessa Kortteen suvulla, ja on yksi vanhimpia yksityisiä kirjakauppoja Suomessa.

Mikä työssäsi on parasta?

Parasta on ehdottomasti ihmisten parissa työskenteleminen, lukukokemuksien jakaminen ja ajan hermoilla pysyminen. Olen myös pitänyt reilut 10 vuotta kirjaesittelyjä kaupassamme erilaisille ryhmille, mikä on ollut erittäin antoisaa.

Mitä taitoja tarvitset työssäsi?

Tärkeimmät taidot ovat kiinnostuneisuus alasta ja kirjallisuudesta, sekä sosiaalisuus. Myös avoin mieli ja aktiivisuus ovat tärkeitä.

Onko jotain mitä olisit halunnut osata paremmin?

Tietotekniikasta olisin voinut olla kiinnostuneempi, sekä aktiivisempi sen hyödyntämisessä.

Miten käytät vapaa-aikasi?

Luen niin paljon kuin ehdin ja se onkin aina ensimmäisenä mielessä. Pidän myös kesämökillä ja luonnossa olemisesta. Minulla on myös 3-vuotias pojantytär ja kohta syntyy toinen lapsenlapsi, joten jatkossa toivottavasti vietän paljon aikaa heidän kanssaan.

Lempikirjasi ja tyylilajisi kirjallisuudessa?

Varsinaista lempikirjaa ei ole, mutta tyylilajina kaunokirjallisuus on se mieluisin. Nykyään myös historia on ruvennut kiinnostamaan. Kirjalla pitää olla minulle vähän painavampaa sanottavaa ja sisältöä.