Sini Kuusela:

Libristitutkinto 100-vuotta

Libristitutkinnon 100-vuotisjuhlassa kansalliskirjastossa oli hieno tunnelma. Ensimmäiset uuden tutkinto-ohjelman suorittaneet libristit saivat todistuksensa komeissa puitteissa kansalliskirjaston kupolisalissa vanhojen kirjojen keskellä jazzin soidessa. Iltaan kuului sekä leppoisaa juttelua ruoan ja juoman kera, että juhlapuheita, onnittelutervehdyksiä, todistusten jakoa.

Juhla alkoi yleisellä juttelulla, vieraiden saadessa nauttia ruoasta ja juomasta. Tämän jälkeen kuultiin Stig-Björn 'Nalle' Nybergin juhlapuhe, jossa hän muisteli, niin omia kokemuksiaan libristikoulutuksesta, kuin myös libristitutkinnon alkuvaiheita. Muistoja ja hauskoja sattumuksia riitti. Puheen pääkohdista kaikki läsnäolijat pystyivät varmasti olemaan samaa mieltä. Nallen sanoin: libristin ja myyjän tärkein tehtävä on palvella asiakasta ja myydä.  Puhe loppui lauseeseen 'tarve saada  osaavia myyjiä kirjakauppoihin on yhtä suuri, kuin 100 vuotta sitten'.

Juhlan hienoin hetki oli tietenkin uusien libristien todistustenjakohetki. Saara Lundhal Lapualta Herättäjän kirjakaupasta oli iloinen ja helpottunut puolentoista vuoden uurastuksen jälkeen. Hän kertoi saaneensa koulutuksesta uusia samanhenkisiä tuttavuuksia ympäri Suomen, sekä tutkinnon vahvistaneen ammatillisuutta ja lisänneen työn iloa. Saara Karila ja Terhi Mäkilä Tampereelta Suomalaisista kirjakaupoista kertoivat nauraen tunnelman olevan helpottunut. Karila kehui tutkintoa mielenkiintoisista opettajista, sekä mainitsi Kirjavälityksen varastolla käynnin olleen erittäin mielenkiintoista. Hänen mukaansa myös innostus työhön lisääntyi. Mäkilä sanoi koulutuksen olleen monipuolista ja mukavaa vaihtelua arkeen. Hän kertoi koulutuksen toimineen piristysruiskeena, sekä antaneen rennomman suhtautumisen työhön. Molemmat totesivat tyytyväisinä koulutuksen tuoneen itsevarmuutta työskentelyyn.

Myös Rastorin rehtori piti uusille libristeille puheen. Opiskelijat olivat olleet ahkeria ja tutkintojen taso oli korkea. Onnelliset uudet libristit saivat rehtorilta todistukset ja ruusut. Kirjakauppaliiton Kannatusyhdistys palkitsi kurssin priimukset ja antoivat kurssin kahdelle priimukselle stipendit. Juhlan lopuksi myynnin professori Petri Parviainen piti uusille libristeille puheen, jossa totesi myynnin ammattitutkinnon oleva hyvä asia. Myynnin arvostus on Suomessa vielä varsin vähäistä, joten on hienoa, että siitä on olemassa tutkinto. Voimme olla ylpeitä, että alallamme on tälläinen tutkinto! Voimme myös olla ylpeitä uusista libristeistämme!

Onnea valmistuneille!