Helmikuun libristi: Pasi Somari

Kerro hieman itsestäsi.

Olen Pasi Somari, Akateemisen kirjakaupan ostopäällikkö. Tulin Akateemiseen suoraan koulun penkiltä ja olen ollut täällä nyt jo 12 vuotta.

Minkälaisia muistoja sinulla on libristikoulutuksesta?

Päällimmäiset muistot ovat jo unohtuneet, kun siitä on jo jokunen vuosi, mutta koulutuksesta jäi hyvä fiilis. Meillä oli hyvä porukka ja siellä tapasi sellaisia kontakteja, joihin ei muuten tutustuisi. Kontakteista on myös ollut hyötyä työelämässä. Koulutuksen kaupallinen puoli oli myös erittäin hyödyllistä ja sitä olinkin innolla odottanut.

Minkälainen on työhistoriasi?

Valmistumisen jälkeen päädyin jouluapulaiseksi keskustan Akateemiseen vuonna 2000 ja sille tielle jäin.

Entäpä kauppasi historia?

Akateemisella on nyt 120-vuotisjuhlavuosi ja Akateeminen on  aikanaan perustettu suomenkielisen kirjallisuuden nostamiseksi Suomessa. Pitkän aikaa myymälä oli vain Helsingissä, mutta sen jälkeen Akateeminen on laajentunut Stockmannin mukana Tampereelle, Turkuun ja Ouluun. Keskeisin myymälä on tietenkin keskustan kirjatalo.

Mikä työssäsi on parasta?

Työssäni ehdottomasti parasta on vaihtelevuus ja se, että koko ajan oppii uutta. On myös hyvä, ettei koskaan ole sellaista asiaa josta ei voisi oppia lisää. Minulla ei myöskään ole nin sanottuja rutiinipäiviä, vaan aina on erilaista, aina tapahtuu ja saa tavata paljon ihmisiä.

Mitkä ovat tärkeimmät taidot työssäsi?

Organisointitaito on yksi hyvinkin tärkeä taito, ja on myös tärkeä tuntea kirjallisuutta. On tärkeää osata laskea, mutta myös taito organisoida sekä omat, että muiden työt, on keskeinen osa tässä työssä.

Miksi lähdit kirja-alalle?

Se on täysin sattumaa, mutta olen aina pitänyt kirjallisuudesta ja monien sattumuksien kautta päädyin kirja-alalle.

Onko jotain, mitä haluaisit osata paremmin?

Toki aina löytyy kehityskohteita, on se sitten tekniikkaa, kirjallisuuden tuntemusta tai esiintymistaitoa. Aina löytyy jotain!

Miten käytät vapaa-aikasi?

Minulla on  kaksi ja puoli -vuotias poika, joten aika vähän on vapaa-aikaa. Kirjojen parissa menee se aika mikä jää.

Lempikirjasi ja kirjallisuuden tyylilajisi?

Lempikirja on varmaankin Monte Criston kreivi, joka on tullut luettua teinivuosista saakka lähes joka vuosi uudestaan. Se on hieno kirja! Tyylilajina pidän suuresti Steinbeckiläistä arkipäivää kuvaavista romaaneista, kuten Toivo Pekkas tyyppisistä kirjoista.