Tammikuun libristi: Mervi Rihto

Työ: Viitasaaren Kirjakaupan kauppias 20 vuotta

Luottamustoimet: Viitasaaren kunnallisvaltuutettu

Perhe: aviomies, kaksi lasta ja kaksi lastenlasta

Millainen on kauppasi historia?

Viitasaarella ennen meitä piti kirjakauppaa erään perheen kolme sukupolvea. Vuonna 1993 kirjakaupan mentyä konkurssiin, lunastimme sen yhtiökumppanini kanssa itsellemme. Parin kolmen "villin" kauppiasvuoden jälkeen liityimme KIPAkirjakauppaketjuun ja samaan aikaan kouluttauduimme vuorovuosina libristeiksi Markkinointi-instituutissa. Olemme pitäneet kirjakauppaa siis lähes 20 vuotta. Yhtiökumppanini jäätyä juuri eläkkeelle, lunastin hänen osuutensa itselleni. Tämänhetkisestä maailman taloustilanteesta ja kirja-alalla tapahtuvasta myllerryksestä huolimatta uskoni kirja-alaan on vahva.

Entäpä työhistoriasi?

Työskentelin Viitasaaren kaupungin ja Valtion palveluksessa Keski- Suomen lääninhallituksessa ennen kirjakauppiaaksi ryhtymistä.

Millaisia muistoja sinulla on libristikoulutuksesta?

Libristikoulutuksesta päällimmäisenä on jäänyt mieleen valtavan hyvä ilmapiiri. Oli mukava päästä tutustumaan oman ketjun kauppiaisiin, juuri ketjuun liityttyäni, sekä tietysti muihin ketjuihin. Erityisesti muistan koulutuksesta innostavan ja positiivisen Paula Havasteen, sekä persoonallisen puheviestinnän opettajan Topin.

Mikä työssäsi on parasta?

Työssäni parasta ovat ehdottomasti asiakkaat ja heidän parissa työskenteleminen. Myös ihmisten selkeä halu säilyttää kirjakauppa omalla paikkakunnalla on hienoa.

Mitkä ovat tärkeimmät taidot työssäsi?

Tärkeintä on tietenkin hyvät asiakaspalvelutaidot. Myös liiketoimintaosaaminen on yrittäjälle välttämätöntä. Suunnitelmallisuus ja verkostoituminen eri yhteistyötahojen kanssa, ja eri asiakasryhmien huomioiminen on tärkeää. Meidän kaupassamme eräs suurista asiakasryhmistä on kesäasukkaat, ja heidän myötään heinäkuu onkin yksi parhaimmista myyntikuukausistamme.

Onko jotain, mitä haluaisit osata paremmin?

Markkinointia olisi hyvä kehittää ja sen osalta erityisesti sähköistä markkinointia, johon haluaisin päästä sisälle. Sähköinen markkinointi on vielä haaste, mutta kehitämme sitä koko ajan.

Miten käytät vapaa-aikasi ja mitkä ovat lempityylilajisi kirjallisuudessa?

Vapaa-aikaa ei ihan hirveästi ole, eikä niin sanotut aikataulutetut harrastukset onnistuisi. Silloin kun vapaa-aikaa on, käytän sen kuntoiluun ja lukemiseen. Pidän myös puutarhanhoidosta ja ulkona puuhastelusta. Matkustelu on myös mukavaa ja teen sitä ajan sallimissa puitteissa. Pidän kaupunkilomista ja niilläkin eksyn aina kirjakauppoihin. Lempityylilajini kirjallisuudessa ovat dekkarit ja historialliset romaanit. Historiallisia teoksia onkin kertynyt yöpöydälle pino.